Om de kwaliteit van processen en werkzaamheden te borgen, moet de leverancier voldoen aan een reeks van eigen opgelegde procescontroles. Deze dienen als input voor verschillende rapportages die de kwaliteit van processen waarborgen.
Case: Energieleverancier Grootzakelijk in het kort
Voor een energieleverancier in de grootzakelijke markt hebben wij samen met de klant bewerkstelligd dat er reguliere procescontroles werden ingesteld om de kwaliteit van het proces te waarborgen.

Aanleiding en behoefte van de opdrachtgever
Welke taken worden er uitgevoerd?
Samen met collega’s van de klant zijn de key processes opgetekend en gevalideerd. Om dit te bewerkstelligen was het nodig om in gesprek te gaan met de kennishouders over de processen. Hierdoor kon het conceptuele proces op papier worden uitgetekend. Door het proces op deze wijze te visualiseren is het mogelijk om te zien hoe processen werken, en welke overdrachtsmomenten en afhankelijkheden erbij horen. De vervolgstap was om de kritische punten, die het proces mogelijk negatief beïnvloeden, te bepalen. Om deze invloed te voorkomen zijn er gezamenlijk controles opgezet. Deze controles zijn in eerste instantie handmatig ingeregeld en vervolgens (deels) geautomatiseerd om de efficiënte te verhogen.

Resultaat
Er zijn controles op de processen ingevoerd die regulier zijn ingericht. De processen worden halfjaarlijks gemonitord, waarna dit wordt gerapporteerd aan het (hoger) management. Vervolgens kunnen de rapporten als input dienen tijdens de accountantscontrole binnen het bedrijf.